Berádióztuk a Balaton-felvidéket

Radiorent bérrádiók a 2024-es V-Híd Hungary, ERC Rallyn

Ez a rally nekünk is nagy rali volt. Hónapokig tartó tervezés és előkészítés után egy teljes hétig dolgozott a terepen a Radiorent csapata, hogy megbízható rádiókummunikációval segítse a 2024-es ERC rally, a V-Híd Hungary Rally, az országos és Európa-bajnokság biztonságát. Hajnaltól éjszakáig szereltek völgyben, dombon, hegytetőn, poros mezei és erdei terepen, hogy ne legyen fennakadás a rádiózásban és minden információ garantáltan eljusson ahhoz, akinek szól. 

Ez a rally-szezon talán legrangosabb és legfontosabb futama. Az európai mezőny mellett a a magyar országos bajnokság részvevői is rajthoz állnak. Összesen nyolc kijelölt pályán zajlottak a versenyek, a versenyközpont pedig a Veszprém Arénában volt. Ehhez szinte be kellett rádióznunk az egész Balaton-felvidéket.  Olyan rádiórendszert kellett telepítenünk, hogy a legtávolabbi pályák minden pontja és a veszprémi versenyközpont is stabilan elérje egymást. 

A Radiorent helyszíni csapatát Kakas Zoltán, a Radiorent Plus Kft műszaki igazgatója vezette, így őt kértem meg, beszéljen arról, egy autóversenyen miért van szükség adóvevőkre, és milyen speciális kihívásokat jelent egy alkalmi rádiós rendszer kiépítése és üzemeltetése. 

– Miért adó-vevőket használnak a rally versenyeken? 

– Bármilyen nagyságú és kvalitású autóversenyen vannak olyan emberek, akik számára a prompt kommunikáció fontos és nélkülözhetetlen. A pályán dolgozó sportbírók, a sportszakmai személyzet, a biztonsági szolgálat, a mentőegységek, a technikai mentők, rescue-csapatok, mind-mind rádióberendezéssel dolgoznak. Egyfelől ezért fontos, hogy az azonnali csoportkommunikáció megvalósuljon. Másrészt vannak olyan magyarországi rally-útvonalak (legjobb példa erre a Zemplén Szuhavölgy), ahol hosszú-hosszú kilométereken keresztül nincs GSM lefedettség, rádión kívül semmilyen más módon nem lehet elérni a területen, a versenypályán dolgozókat. A versenypálya kommunikációját pedig össze kell kötni a versenyközponttal is, ami a pályától akár 50-80-100 kilométer távolságra is lehet. A versenyközpontban dolgozók ugyanazt a prompt kommunikációt kell, hogy hallják,sőt, nem elég hallaniuk, bele is kell tudniuk szólni. A kétirányú kommunikációt mindenhol és minden időpillanatban tudnunk kell biztosítani. 

– Mi az, amiért a Radiorentet érdemes választani egy autóverseny rádiókommunikációjához? 

– Igazából semmivel nem tudunk többet, mint a versenytársaink. Nem valamiféle titkos technológiát használtunk arra, hogy ezt a rendezvényt lebonyolítsuk. Egész egyszerűen több technológia ötvözésével tudtuk biztosítani az elvárt, zökkenőmentes kommunikációt. Nagy titkok nincsenek: alkalmaztunk a pályakommunikációra analóg URH rádiórendszereket és mobilinternetet használó PoC technológiát, velük párhuzamosan pedig digitális DMR SFR URH rendszereket is. Ezeket a különböző technológiákat kevertük. Amire jó a PoC (internetes, 4G/LTE adóvevők), arra PoC-ot használtunk, amire a hagyományos analóg eszközök a legjobbak, arra pedig analógot.

A titok inkább olyasmikben van, hogy a már más által is használt PoC technológiához milyen SIM-kártyákat, milyen szolgáltatókat választottunk, hogy mennyi energiát és időt fektettünk előzetesen a terep megismerésébe. Hosszabb térképes modellezés után, február végén több napon keresztül a helyszínen mértük fel a versenypályákat, így méterre pontosan tudjuk, hogy melyik bokor mellett melyik szolgáltatónak milyen a térereje. Sosem bízhatunk a különböző rajzokban és modellekben; oda kell menni. Két hónappal a verseny előtt hat kollegánk több napon keresztül tesztelt,az összes pálya összes területét lepróbálta GSM útján. Ugyanakkor lepróbáltuk az analóg rádiókat is, hogy hol lennének a legjobb pontok az átjátszók felállítására. Nagy előkészítő munkát kell beletenni abba, hogy úgy mehess egy rendezvényre telepíteni, hogy a rendszer jó  legyen, illetve a megfelelő GSM szolgáltatóktól megfelelő minőségű, milyenségű, prioritású és zárt adatkommunikációt lehetővé tevő kártyákat kapjál. Egyetlen egy boltban vásárolható, hagyományos SIM-kártyát sem használtunk a PoC készülékekben. 

– Láttam, sok autó és kisteherautó ment jól megpakolva a rallyra. Mennyi eszközt vittetek? 

– Tartalékokat nem számolva, naponta nagyjából 150-160 adóvevő volt használatban, és ezt három napon keresztül kellett biztosítani. Ráadásul 8 pálya volt, és minden nap egyszerre 2-3 pályán zajlott verseny. Hogy ezt logisztikailag meg lehessen oldani, nagyjából 200 db PoC rádiót és 300-350 db analóg rádiót vittünk és használtunk, emellett mindenből volt tartalék. És ezek csak az adóvevők. Természetesen kellettek átjátszók is, és nem csak annyi, ahány pálya volt, mert pályánként két-két átjátszót is telepítettünk. Pontosabban  két egymástól teljesen független átjátszós rendszert alakítottunk ki, hogy sem antennában, sem kábelezésben, sem tápforrásban, sem átjátszó adástechnikában, sőt, még frekvenciában se legyen azonos a melegtartalékolt eszköz. Tehát bármikor -, egy egyszerű csatornaváltással – tudtuk volna orvosolni nagyjából egy másodpercen belül azt, ha a fő technika megáll, vagy bármilyen hiba, zavar lép fel. 

Összesen tíz fővel végeztük a futamok rádiós biztosítását. A fizikai munka, a terepi kivitelezés már hétfőn elkezdődött öt-hat emberrel, és pénteken, az első futamra értük el a teljes létszámot. Átjátszókat, gateway-eket kellett telepíteni, olyan magaslati pontokra, ahonnan a pályák jól beláthatók. 

De nem csak kültéren szereltünk: autókba is kellett rádiókat telepítenünk és a versenyközpontban is. Mivel műszaki eszközökkel dolgozunk, bármikor felléphetnek olyan hibák, amiket helyben vagy távolról azonnal orvosolni kell, rádiókat kell programozni, vagy diszpécseri műveleteket végrehajtani. Így a rádiókon, átjátszóállomásokon, tartozékokon, akkumulátorokon, antennákon és kábeleken kívül szükség volt rengeteg szerelvényre, antennaoszlopokra, kikötőkre, szerszámokra, létrára, csavarokra, mérőműszerekre, számítógépekre és még rengeteg egyéb eszközre is. Így tényleg volt mit pakolni. 

– Voltak speciális kérések, elvárások a versenyszervezők részéről? 

Természetesen voltak speciális kérések. Szakmai kihívás is adódott az egyik ilyen kérés kapcsán. A megrendelő azt kérte, hogy legyen egy úgynevezett “safety delegate” csatorna is. Mivel ez egy nemzetközi verseny volt, a nemzetközi szövetség is küldött képviselőket, megfigyelőket, szervezőket és más sportszakmai embereket. Nekik ki kellett építenünk egy olyan rádiórendszert, ami a teljes Balaton-felvidéket lefedte, és ami minden időben mind a nyolc pálya egész területén, mindenhol azonnali kommunikációt tudott biztosítani. Megcsináltuk! 

Az utolsó előtti napon kaptunk egy olyan megkeresést is, hogy tíz autót lássunk el nyomkövetéssel, és a pozíciójukat a versenyközpontban egy monitorra rakjuk ki. Az ilyen megkeresések azok, amiket gyorsan és rugalmasan kell tudni megoldani. 

De általában nem azok az igazán kritikus ügyek, amikre előre készülni lehet; a nagy kihívás, és egyúttal a büszkeségünk forrása az, ami ott helyben merül fel és mi mégis nagyon gyorsan meg tudjuk oldani. Minden rendezvény előtt leülnek a szervezők, a biztonsági vezetők és a rádiósok, és megbeszélik, hogy hogyan kéne csinálni. Aztán a helyszínen viszonylag gyorsan ennek szöges ellentétjét kell tenni és létrehozni. A nagy büszkeség az, hogy olyan csapattal dolgozom egy-egy ilyen rendezvényen, akik képesek nagyon gyorsan és rugalmasan megvalósítani a megváltozott terveket. Ezen a rendezvényen is volt, hogy nem a tervezett helyre tudtunk végül átjátszót vagy gateway-t telepíteni, mert bármilyen jó is volt az előzetes felmérés, a helyszínen valamilyen módosulás volt, és erre azonnal, ott, helyben kellett reagálni, döntést hozni, kipróbálni és megoldani. 

A megrendelőtől, a  sportszakmai szervezőktől és a biztonsági szolgálattól is pozitív visszajelzést kaptunk, jó dolgokat mondtak a rádiórendszerről.

A bejegyzéshez nem lehet hozzászólni