Értesüljön elsőként újdonságainkról, híreinkről, aktuális akcióinkról!

Hozzájárulok, hogy a Radiorent Plus Kft, mint adatkezelő az általam megadott személyes adataimat a lenti hozzájáruló nyilatkozatnak foglaltaknak megfelelően kezelje. Az adatkezelés célja: az Érintettekkel való kapcsolattartás, az Érintettek a Társaság aktuális akcióiról történő tájékoztatása A kezelt adatok köre: név e-mail cím Adatkezelés jogalapja: Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 számú a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről (továbbiakban: GDPR, általános adatvédelmi rendelet) rendelet 6. cikk (1) bekezdés a) pontja szerinti érintetti hozzájárulás személyes adatok meghatározott céljából történő kezeléséhez.
Elfogadom a használati feltételeket

Átjátszó

Az átjátszók a rádióállomások lefedettségi területének, az elérhető ellenállomások számának növelésére szolgálnak. Működési elvük alapján az átjátszók lehetnek:

Ismétlő („papagáj")

Egyik az ismétlő (repeater), papagáj (parrot) rendszerű. Ez a vett adatot tárolja a memóriájában, majd felerősítve megismétli. Mivel az ismétlő vevőjének nem kell működnie akkor, amikor a visszajátszáskor az adó működik, a vételi és adási vivőfrekvencia lehet ugyanaz (szimplex). A legtöbb esetben így a vevő és az adó frekvenciája megegyezik. Tipikusan így működnek:

SSTV ismétlő

Csomagrádiós és APRS csomópont.

Alkalmazása szükségszerű, ha a sáv szélessége túl kicsi egy duplex átjátszó üzemeltetéséhez. Ilyen például a PR 27 (CB) és a PMR 446 (PMR) (nem amatőr) sáv.

Átjátszó

Másik típus az, amely a vett adatot azonnal, egy időben kisugározza - felerősítve. Ez az átjátszó (relay). Nincs benne memória, a vevője folyamatosan működik, akkor is, amikor az adója teljes teljesítménnyel ad. Igen nehéz konstrukciós és karbantartási feladat, hogy az adó teljesítményének csak olyan kis része jusson a vevő bemenetére, amitől az még nem süketül le. Azonos frekvencián ez gyakorlatilag megoldhatatlan. Ezért az átjátszó - s ennek következtében az átjátszóval összeköttetésben lévő állomás is - más vivőfrekvencián ad, mint vesz. Ez a duplex frekvenciahasználat.

A vételi és adási frekvencia különbsége a duplex-távolság. Beszédátjátszóknál 144 MHz-es amatőrsávban ez -0.6 MHz (0.42%), 432 MHz-es sávban -1.6 MHz (0.37%).

Aránylag jó elválasztást ad - megfelelő telepítéssel - ha két külön antennát használnak, esetleg különböző polarizációs síkkal. Praktikusabb azonban egy antennát használni, egy levezető kábellel, és az átjátszó mellett szétválasztani a vételi és adási frekvenciájú jelet. Ezt teszi az a bizonyos duplex-szűrő, amit egyébként duplexernek is neveznek. A kapcsolat mindig szimplex az átjátszón belül. Összefoglalva: az átjátszón belül a kapcsolat szimplex, így tart fenn fél duplex kapcsolatokat duplex frekvenciahasználattal mobil relé üzemmódban.

Műsorszóró technikában műsorlabdázás (ballämpfang; Umsetzer = átjátszó) néven ismert az a megoldás, amikor az átjátszó egy másik műsorszóró adó jelét veszi majd sugározza ki azonos időben, de más frekvencián. Az előző, "egyidejű" átjátszó típusnál a két használó szerepcseréje miatt valamelyik készülékben változtatni kell a vételi és az adási frekvenciát. Elterjedt, hogy az átjátszó fix frekvencián vesz és ad. Előnye ennek a megoldásnak, hogy mindig tudni lehet, melyik frekvencián kell keresni az átjátszót.

Oldalainkon HTTP sütiket használunk a jobb működésért. További információk